ARKIV
DIGILOTSPROGRAMMET
Digitaliseringens framfart skapar nya möjligheter för företag men ställer även höga krav på affärsmodeller och teknikkompetens. Genom Digilotsprogrammet har små och medelstora företag i Örnsköldsvik fått ökad insikt om hur digitalisering kan användas för affärsutveckling och ökad konkurrenskraft. Programmet har bestått av två delar - individuell coachning och två workshops med de andra deltagande företagen.
Programmet har genomförts i flera olika omgångar, där den senaste var år 2023.
Nedan finns klipp och berättelser från deltagare genom åren.
Drygt 138 företagare har hittills deltagit i något av våra Digilotsprogram, i syfte att utveckla sina företag med hjälp av digitalisering. I första hand är fokus lagt på lösningar för handel, restaurang och besöksnäring som varit särskilt utsatta branscher under pandemin.
2021-2023
Under våren 2023 fick 20 företagare chansen till utbildning och coachning för att ta nästa steg i digitaliseringsresan. Utbildningen är nivåanpassad för att ge mesta möjliga utveckling oberoende på hur långt företaget kommit i sin digitala mognad.
2019-2021
De företag som deltagit under de tre år som projektet ”Digitala steg för tillväxt”, föregångaren till Projekt Digistad, pågått berättar här om deras digitaliseringsresor. De har alla olika behov och har insett vikten av hur digital teknik kan förenkla deras vardag.
DIGITALA STEG FÖR TILLVÄXT - DIGILOTSPROGRAMMET
Projekt ”Digitala steg för tillväxt” var ett treåring projekt som erbjöd små och medelstora företag från olika branscher att delta i aktiviteter för att ge ökad insikt om digitalisering samt ge stöd i steget från insikt till handling. En huvudaktivitet i projektet var det så kallade Digilotsprogrammet, där totalt 90 företag deltagit i utbildningsträffar och individuell företagscoachning.
Filmen visar en sammanfattning av vad ”Digitala steg för tillväxt” har genomfört under sina tre projektår. Hör företagarna berätta om vinsterna av att få inspiration och lära sig mer om digitaliseringens möjligheter för företag, samt projektägare och projektledare som delar sina tankar om nyttan med projektet.
BRYNGE LJUSSTÖPERI - BRITTA LILJESTRÖM
I vackra Brynge kulturområde, tre mil utanför Örnsköldsvik, driver Britta Liljeström Brynge Ljusstöperi. Företagets primära verksamhet är att anordna event för grupper där de får möjlighet att stöpa sina egna ljus. Här berättar Britta om de utmaningar hon känner kring att få kunderna att hitta till dem via digitala kanaler.
PARADISET BAD - JIM LINDEBERG & ABBAS ASSAF
Paradiset bad, spa och wellness i Övik är en av Norrlands stora besöksmål. Under pandemin blev de tvungna att stänga badet i sju månader på grund av restriktionerna. Här berättar Jim Lindberg och Abbas Assaf hur de utvecklade digitala lösningar både för kunden och sin egen interna kommunikation när de öppnade igen. De berättar även sina visioner inför framtida digitala lösningar.
DIGITALA STEG FÖR TILLVÄXT - SOLLEFTEÅ
”Digitala steg för tillväxt” är ett samarbete mellan tre kommuner – Örnsköldsvik, Sollefteå och Kramfors. Här träffar vi tre av de företag i Sollefteå som har jobbat med sin digitalisering – Lilla Caféet, Rörmokar´n och Feka Partner. Samt kommunens näringslivsansvarige, Thomas Östlund, som ser att företagen verkligen har ett behov av att utveckla sin verksamhet mer digitalt.
C-CON - CLAS BERGMAN
Claes Bergman är VD på det snabbt växande företaget C-con. De märker upp rör med farliga kemikalier ute på arbetsplatser. Som för ånga andra har de problem med att hitta kvalificerad arbetskraft. Hör honom berätta om hur de har vänt på frågan – att istället ta fram ett enkelt system för märkning för att sänka tröskeln för ny personal.
ANUNDSJÖ BYGG - PATRIK ERIKSSON
Patrik Eriksson driver familjeföretaget Anundsjö Bygg. Han berättar hur digitaliseringen gör att de spar tid i sin vardag. Dokumentation till kunderna är viktigt i deras bransch. Genom att förenkla det för medarbetarna, så att de kan dokumentera direkt i sina telefoner, kan de lägga mer tid på att faktiskt utföra sin jobb istället för pappersarbete.
KINAB - ANNICA JONSSON & PATRIK ROSENGREN
Kinab vill erbjuda hela Sverige en fräsch återvinningsmiljö. Annica Jonsson och Patrik Rosengren berättar hur de ökat sin kännedom genom att skapa en enklare hemsida. De effektiviserar även sina rutter och arbetsplanering genom att bygga ett affärssystem som passar just deras företag. Allt för att kunna optimera deras produktion och kunna planera jobben bättre.